Un altfel de ochi asupra expozitiei Madone Venere Moderne, artisti: Marian Furtuna si Andreia Cismasiu

Privim distinct…suntem atenți la detalii diferite. De acest lucru mi-am adus aminte în momentul în care am ajuns la expoziția Madone Venere Moderne, artiști: Marian Furtună și Andreia Cismașiu. Subiectul își are rădăcinile undeva mai jos pe firul istoriei artei, însă produsul artistic a fost mereu capabil să îmbrace o nouă formă care să transgreseze ceea ce oferă prezentul.

Am intrat în locul amenajat la ArtExpert și am regăsit două galerii, diferite tematic. În cea de-a doua încăpere galeria lui Marian Furtună propunea vizitatorului intrarea într-un alt spațiu decât cel real, un spațiu al unei evoluții chinuite și ascunse: corpul se luptă să-și găsească forma. Sigur, subiectul este cel menționat de curatorul expoziției, Vasile Radu, însă, așezat, într-un colț al încăperii am văzut altceva. Dintr-o parte în alta, expoziția poate să redea pașii străbătuți de corp în drumul său spre recompunerea transcendentală, după o descompunere inițială. Materialitatea corporalității este desprinsă bucată cu bucată concomitent cu descompunerea spațiului paralel sau a spațiului în care corpul este așezat. Artistul redă fidel etapele, schimbările/ descompunerile, nuanțele și atenția, captată pe un anumit detaliu, scoțând în prim-plan stadiul la care s-a ajuns.

Simbolurile aruncate într-un plan secund la un moment dat al parcurgerii expoziției, care redefinesc decorul și simbolistica etapei, și culorile puternic nuanțate conduc ochiul privitorului către pulsiunea nevrotică a descompunerii corporale, iar artistul se află în ton cu aceasta prin unghia cu care zgârie pânza. Abia după această etapă chinuitoare, se întrevede starea de acalmie, de recompunere a corpului la un alt nivel. Pașii evoluției surprind cadre pe care le-am regăsi în ciclul descompunerii, ca într-un soi de repetiție deleuzeană. Totul este, de fapt, jocul recompunerii transcendentale, iar corpul este lipsit de suferință acum, părțile sale se asamblează treptat, aspirând la conturul final. Într-adevăr, inspirația religioasă este fasciculul extraordinar introdus de Marian în schemă, este salvarea întregului proces. Corpul prinde contur în momentul intervenției religiosului, îngerul fiind încă etapa nefinalizată a transformării. Abia ultima pictură ne oferă stadiul final, un fel de androgin, în care corpul a transgresat propriul stadiu inițial, fără a fi un corp sans organs. Transformarea surprinsă în etapele descompunerii și recompunerii corporale este menită să conducă la ideea de corp.

[superb]

Părăsind camera în care spațiul de descompunea pe pereți, recompunându-se în realitate tot acolo, am pătruns în încăperea în care corpul devine un mesaj. Nu orice fel de mesaj, ci acela central, mesajul care contează. Dincolo de scriitura indistinctă sau neinteligibilă, care nu poate lăsa amprente asupra celui care percepe, corpul este principalul obiect al transmiterii mesajului. Nu mediul este mesajul, ci corpul, în opera Andreiei Cismașiu. McLuhan vede mediul ca mesaj, Andreia compune mediul pentru mesajul care este corpul. Tot ce trebuie să facem este să-l citim. Restul pare indescifrabil, atât de mult, încât surplusul îl face să devină de neînțeles. Atunci intervine simplitatea gestuală care, chiar dacă este acoperită de tăvălugul informațional, devine detaliul relevant. Privești printre rânduri și intuiești deja unde se află mesajul, îl simți, este undeva acolo.


Câteva cuvinte despre cei doi artiști

Marian Furtună

n. 30.08.1976, Cluj-Napoca

Absolvent al Liceului de Arte Plastice Romulus Ladea din Cluj (1994) şi al Academiei de Arte Vizuale Ion Andreescu din Cluj, secţia Pictură (1999); membru UAP Cluj.

Expoziţii personale: O femeie, Galeria Arhipelag, Cluj 2009; Iconosemne, Muzeul de Artă, Cluj 2008; Simboli vericali la Galeria Eventa, Torino Italia 2008; Icono în semne şi Culoarea semnelor, Galeria Danel, Cluj 2005; În semnele petelor, spaţiile Pensiunii Paris, Cluj 2006; Ambient, spaţiile Restaurantului Athena, Cluj 2004.

Expoziţii de grup: Tradiţie şi actualitate, Muzeul de Artă, Cluj 2007; Expoziţie de icoane, Teatrul de Comedie, Bucureşti 2007, Desenul, Green Tea House, Cluj 2003; Colibiţa, Galeriile UAP, Bistriţa 2002; Oglinda, Muzeul de Istorie, din Cluj 2002; Reactiv, Galeriile Gala, Bucureşti 2001.

Alte manifestări artistice: concepţie şi execuţie decoraţiuni interioare în clădiri de utilitate publică (hoteluri, restaurante, instituţii publice etc.), 2004-2007; pictură de biserici şi iconostase în tehnici diverse (Bacău, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş şi Mureş), 2000-2007; participant la lucrările de restaurare ale bisericii Mănăstirii Moldoviţa, 1998-1999.

Premii şi distincţii: Premiul special – Expoziţia Internaţională Dezastre, Oslo 1990, Premiul I – Olimpiada de pictură, faza naţională (1994), Nominalizat între primii 15 de artişti clujeni la sondajul Clujeni de nota 10, 2005.

Lucrări în colecţii particulare: România, Italia, Franţa, Belgia, SUA, Norvegia, Austria.

Andreia Cismașiu

n. 5.09.1979, Turda, Cluj

Absolventă a Universităţii de Artă şi Design din Cluj, secţia Foto-Video (2003), masterat (UAD Cluj, 2011); membră UAP, Filiala Cluj-Bistriţa, membră D. Fleiss and East-West Artists E.V.

Expoziţii personale: SELF, Ramada Plaza Budapesta, Ungaria 2011; Contratimp, Muzeul Ţării Crişurilor, Oradea 2006 şi Galeria Veche, Cluj 2005; Naturi, Salonul fundaţiei olandeze „Sf. Daniel”, Turda 2004; Geometrii Albastre, Turda 2002.

Expoziţii de grup: Internaţionala de Miniaturi, Subotica, Serbia 2012; She views herself, Paris, Franţa 2012; Bienala de Artă Plastică Lascăr Vorel, Piatra Neamţ 2011; Ebienale, Festivalul George Enescu, Bucureşti 2011; Pictura/Nepictura, G+G şi Invitaţii săi, 2011; Salonul Anual de Miniatură, Budapesta, Kaposvar, Ungaria 2011; Semne, Covasna 2011; Salonul Anual de Pictură al UAP, Cluj 2004-2011; Salonul Anual de Artă Decorativă, Bucureşti 2011; Expoziţia Digitală Identităţi Europene, Londra 2011; Colţ de atelier, Galeria Senso, UAP Bucureşti 2007; Trans Cultural Exchange, Boston, SUA 2006; Tur D’Art, Sala Dalles, Bucureşti 2005; Expoziţie de Fotografie şi Mixed Media, SalinaTurda 2004, 2002; ROZ, Casa Tranzit, Cluj 2004, 2002; Micul Prinţ, Satu Mare 2004, 2000; Itineraires Roumains, Nantes, Franţa 2002. Mail art: Expo Internaţională LUNA, Buenos Aires, Argentina 2010; Moderna Galerjia Licovni Susret, Subotica, Serbia 2010, 2009; Liberty, Muzeul Ţarii Crişurilor, Oradea şi Galeria de Artă, Turda, 2006; Libertate, Debrecen, Ungaria 2005; Globalizare, Muzeul Naţional de Artă, Satu Mare 2004.

Tabere de creaţie: D. Fleiss und East West Artists (Turda 2004, Mallnitz, Austria 2010, 2011); Simpozionul Internaţional de Artă Book Art Biennale, Satu Mare 2010; Arti Sympo Impro Privee, Balatonfured, Ungaria 2011.

Burse de studiu: Bursa pentru tineret a Uniunii Artiştilor Plastici, 2005.

Lucrări în colecţii particulare: România, SUA, Germania, Ungaria, Armenia, Serbia.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s