Cultura in jurnalismul online: un mini-interviu cu Renate Nimtz-Köster de la Der Spiegel

Preiau aici un mini-interviu realizat acum cativa ani si publicat pe platforma ifilosofie.ro. Cum acolo se petrec acum schimbari radicale, mai salvez cate un text interesant. 🙂

ifilosofie.ro. Cei care intră pe un portal de știri sunt foarte puțin interesați să găsească acolo informații din domeniul culturii. Treptat articolele care țin de un soi de jurnalism cultural au emigrat înspre site-urile specializate pe promovarea culturii. Jurnalismul de astăzi și-a pierdut cu totul latura formativă, ar fi prea mult dacă s-ar spune educativă, totul fiind riscat pe terenul spectacolului manipulărilor. Imaginile, filmulețele spectaculoase și mai nou subiectul în fața camerei reprezintă marea miză, superficialitatea mesajelor fiind omisă cu precădere. Aici nu mai este vorba despre ce anume se oferă publicului, anume: ceea ce-și dorește, deoarece problema ar fi mult mai simplă iar cercul vicios ar fi evitat. Este teribil de greu ca panta pe care coboară în prezent jurnalismul online să fie înlocuită cu un urcuș greoi, însă presărat cu elemente culturale. Și problemele nu se opresc numai aici: pregătirea cel puțin precară a unui public român dezinteresat de cultură, nivelul subțire al jurnaliștilor și fuga continuă a site-urilor după cititori. Aceste aspecte cumulate conduc implicit la starea actuală a jurnalismului online. Una dintre posibilele soluții ar fi trecerea efectivă pe o anumită nișă și dezvoltarea ei, inclusiv atragerea unui public anume. Un portal de nișă își filtrează din start cititorii, iar ulterior conținutul propus va conduce către un alt nivel de filtrare, încât ceea ce rămâne după trecerea prin sită va deveni cititorul fidel. Sigur că procesul implică multă răbdare și persuasiune în demersul propus, însă după un anumit timp se observă faptul că nișa a devenit și pentru alt gen de cititori acel nou negăsit nicăieri altundeva. Lucrurile sunt puțin mai complicate în ceea ce privește jurnalismul cultural online, acolo unde publicul țintă este format din oameni de cultură. Este clar de la bun început că aceștia trebuie atrași pe site prin ceva anume, fie prin acel nou negăsit nicăieri, fie prin nișa abordată, fie de multe ori prin calitatea conținutului. Mai nou se observă încă o tendință: portalurile create de o anumită elită culturală care stau mărturie unui soi anume de mișcare culturală capătă din ce în ce mai mult loc în zona de interes. Mai exact: ești scriitor, ai câțiva amici scriitori, te declari public împotriva a ceva anume, atunci reprezinți un adevărat potențial pentru online. Astfel de mișcări stârnesc interesul prin direcția lor: ele sunt compozițiile unor oameni destul de cunoscuți publicului și nu cred și simt cum o face gloata. Ceea ce este mai greu este ca un grup de tineri intelectuali, fără veleități de persoane publice, să abordeze această manieră de a construi un portal-mișcare. Principalul argument pentru reușită ar fi, să spun, extremismul ideilor, adică acel oau produs de textele care aproape că șochează. Legat de jurnalismul cultural și de calitatea jurnalismului în general, Cristian Bokor i-a adresat pentru ifilosofie.ro două întrebări doameni Renate Nimtz-Köster, jurnalist la Der Spiegel.

ifilosofie.ro: De ce primește jurnalismul cultural așa de puțin spațiu alocat în jurnalismul online? Cum s-ar putea mediatiza mai bine cultura?

Renate Nimtz-Köster : Pe partea de online,conteaza felul in care cititorul reactioneaza. Jurnalisti tineri pot face ceva in aceasta privinta, si anume sa aduca mult mai multe teme pe partea de jurnalism cultural si sa aduca cu ei noi initiative pe acest domeniu.

ifilosofie.ro: Ce măsuri ar trebui luate pentru a schimba imaginea jurnalismului?

Renate Nimtz-Köster : Jurnalismul traieste din imaginea jurnalistului, jurnalismul trebuie sa fie foarte concret, cinstit, el nu are voie sa fie superficial. Eu cred ca aici in Romania voi aveti o situatie deosebita, care inca se resfrange pe trecut, in care multi jurnalisti apartin unei culori politice. Totusi, sunt de parere ca jurnalismul a crescut foarte mult la voi, in presa aveti o mare varietate, cand te deplasezi la un chiosc de ziare, ai intra-devar de unde sa alegi, de la “Dilema Veche” pana la “Gandul”.

Jurnalismul cultural online ca nouă paradigmă

Cristian Bokor

Rareș Iordache

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s