De vorba cu prof.univ.dr. Aurel Codoban despre criza

Un alt post mutat aici de pe platorma ifilosofie.ro, un interviu realizat prin 2010.

Criza din România a devenit deja un fenomen general, un fel chiar de obsesie, care domnină toate discursurile din orice domeniu. Comunicarea inter-umană este ghidată de acest aspect deformant care este reprezentat de „criză”. Una dintre soluţiile propuse de către specialişti ar fi părăsirea ineficienţei datorate unui management defectuos. Cum s-a ajuns aici? Actuala criză poate fi văzută ca un rezultat al unei „politici absolut aiuritoare”, care face obiectul majorităţii discursurilor şi acţiunilor din România, după cum a explicat filosoful şi specialistul în comunicare de la Facultatea de Istorie şi Filosofie, din cadrul Universtiăţii Babeş-Bolyai, prof.dr. Aurel Codoban. „Criza este parţial o obsesie, însă parţial este un loc comun folosit. E un fel de loc comun care acoperă orice. Am convingerea că pentru România criza nici nu acoperă aceeaşi situaţie ca şi în contextul occidental. Adică, nu este o criză financiară decât vag prin efectele ei. România nu a fost niciodată conectată la economia mondială.  Conexiunile ei  sunt extrem de firave, iar acestea continuă să funcţioneze de exemplu la Nokia sau la Renault  sau altele. În schimb cred că această criză românească îşi are ca specific faptul că este produsul a mai bine de 20 de ani de politică absolut aiuritoare sau mai bine spus a absenţei politicii. În aceste condiţii cred că criza este folosită să acopere pe de o parte o incapacitate managerială a politicului, iar pe de altă parte este folosită ca să constituie un fel de demotivaţie sau scuză pentru tot felul de efecte nedorite, cum ar fi scăderea salariilor. Unii patroni vor spune că nu te pot plăti mai mult căci este criză, deci nu putem controla situaţia reală”, a explicat Aurel Codoban.

Criza ca şi fenomen cvasi-delirant sau fantasmagoric

Rădăcinile acestui spectru „critic” sunt reale, însă efectul văzut în produsul finit este de natură fantasmagorică, discursul devnind cvasi-delirant.„Criza este fenomenul cel mai folosit, numai că nenorocirea este că nu a dat naştere la analize. Este o întreagă fantasmagorie, un discurs hiper-impregnat afectiv şi politic, e un discurs adesea cvasi-delirant. Adică, totul are legătură cu criza, inundaţiile din Moldova au legătură cu criza şi criza este localizată foarte mult”, argumentează Aurel Codoban.

Ieşirea din managementul defectuos asigură ieşirea din criză

Este dificilă trasarea unei direcţii de acţiune în actuala conjunctură socio-economică, însă soluţiile pot fă măcar întrevăzute printre pâcla deasă aruncată de „politicile aiuritoare”. Tendinţa este aceea de a urma un singur fir: acela al părăsirii deciziilor cu efecte dezastruoase, al părăsirii ineficienţei. Dacă ceva nu funcţionează cum trebuie, atunci această cale trebuie abandonată. „Un economist polonez s-a întors în ţara sa după 20 de ani de la căderea comunismului, o situaţie similară celei în care se află societatea românească. A fost interogat de ziarişti şi i-a fost adresată întrebarea: „Cum vedeţi ieşirea economiei noastre din această situaţie?”. Omul spunea că vede două soluţii: una reală şi alta nereală. Soluţia reală este că Dumnezeu din ceruri se coboară şi ajută economia poloneză, iar soluţia nerealistă este ca polonezii să se apuce de lucru. Dacă asta am putea spune despre polonezi trebuie să spun acelaşi lucru despre noi. Complicaţia pentru noi este că trebuie să înţelegem că există două capete ale „a te pune efectiv la muncă”: organizarea muncii şi munca efectivă. Românii sunt între cei mai muncitori oameni de pe Pământ, este uluitor cât de mult pot munci. Totuşi, lipseşte eficienţa, care este consecinţa unui management defectuos. În momentul în care se va ieşi din acest lucru, România va putea ieşi din criză”, precizează filosoful Aurel Codoban.

Mai jos, cateva filmuleţele cu interviul realizat:



“Fenomenul crizei şi receptarea sa, Modul în care se comunică despre criză” şi despre viziunea lui Edmund Husserl expusă în Crisis…

Rareş Iordache

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s