Despre o filosofie a informației și necesitatea ei

M-am bucurat când mi-a venit în minte asocierea asta. Mircea Barbu îmi este martor, eram într-o discuție pe chat-ul gmail în momentul în care îi spuneam de ea :)) Asta ca să nu fie vreo problemă cu drepturile. Am căutat ulterior și l-am găsit pe Floridi cu a sa filosofie a informațiilor/ informației. Oau, găselnița asta e chiar tare. Era o necesitate, aș spune. Păi, avem arhive, avem arheologie media și arheologie a rețelei, avem flux de informații/ date și dinamica paradigmatică….avem viral/ viralitate….era cazul să avem o filosofie a informației. Cred că Luciano Floridi a găsit perfect nișa. Regret că nu am făcut-o eu, deși în România era la fel de bine și fără ea: nu impresiona pe nimeni, oricum :))

În fine, haideți să vedem ce presupune informația la Floridi (preiau de pe wiki, sunt în documentare cu Informatin: a brief introduction):

  • Information about something (e.g. a train timetable)

  • Information as something (e.g. DNA, or fingerprints)

  • Information for something (e.g. algorithms or instructions)

  • Information in something (e.g. a pattern or a constraint).

Intitulata PI cuprinde patru sfere: computer science, information science, information technology și filosofie. Mă rog, cel puțin în accepția lui Floridi. El și-a scos cartea de referință pentru cercetarea sa în 2011, an în care apărea și Tony Sampson cu a sa viralitate. Parikka a fost mai rapid, și-a scos arheologia în 2007. Cum intuiți, după mine ar fi realmente excepțional să se facă această conexiune: filosofia informației, arheologia media și a rețelei cu teoria viralului (așa cum am încercat eu să o introduc). Ce ar presupune, totuși, asta? Ar presupune o adâncire a căutărilor în zona ciberneticii, a securității informației și a aspectelor mai generale ce țin de informație. Evident, vă țin la curent…dacă ar fi să-mi iasă ceva carte cândva, aș merge și în direcția asta…o anunț de pe acum 🙂

Leave a Reply

