Zombificare si isterii colective

Să pornim la drum astfel: dacă votul s-ar fi făcut online, cel mai probabil alegerile din turul I ar fi arătat altfel. Mai mult, și cele din turul al doilea s-ar prezenta într-o altă manieră, iar acest lucru tocmai pentru că mâna tastând gândește altfel decât mâna scriind. Până la adeverirea unor scenarii science-fiction, avem zombie care votează și isterii colective.

Fiecare candidat a plecat la drum cu un public al său, iar în campanie contagiunea a condus la un efect-bulgăre, adaptat de la caz la caz. Pentru unii a fost mai prielnic, pentru alții mai puțin. Campania Monicăi Macovei a fost una inedită în mediul online, a strâns cele mai multe voturi ca și candidat independent, dar, și așa, a fost puțin. Tocmai mediul în care s-a descurcat foarte bine comparativ cu adversarii săi direcți pare că a trădat-o. Klaus Iohannis s-a mișcat moderat și în această zonă, poate prea moderat, în vreme ce Victor Ponta nu a făcut mare lucru, dar a strâns cei mai mulți fani și urmăritori. Aici este o situația oarecum paradoxală: zvonul este că nu tinerii sunt votanții lui Ponta, ci, mai curând, pensionarii. Ei bine, turul al doilea îi oferă pe Ponta vs Iohannis, ambii venind cu promisiuni legate de schimbări în campania electorală ce va urma în perioada următoare.

Scriitorul este cel care își modelează publicul, acesta din urmă arde pentru ideile exprimate de cel atât de admirat. Asta este o primă mare diferență între publicul unui autor, unei idei, și mulțimea asimilată de cele mai multe ori cu o masă irațională. Ponta și Iohannis și-au format deja un public al lor, care va veni alături de ei și în turul al doilea. În timp ce primul nu va putea să facă mari schimbări în componența publicului său, îl văd ca fiind static, fără opțiuni de creștere consistentă, Iohannis ar avea potențialul de a mai atrage de partea sa. Victor Ponta se va prezenta cu același electorat, el nu are opțiunea contagiunii, la care s-ar adăuga noii-înregimentați din alianțele politice. Ca atare, pe cine trebuie să hipnotizeze fiecare finalist? Ei bine, v-ați gândi în primul rând la electoratul altor candidați, la mulțimea indecisă, la diaspora, la cei care nu au votat din varii motive. Cred că punctul cheie al acestei ecuații, cel care ar putea înclina balanța, îl va reprezenta mediul online. Mai mult, singurul care poate face asta este Klaus Iohannis, căci Victor Ponta nu mai dispune de credibilitatea necesară să influențeze electoratul din această zonă, să-l facă să vină alături de el. Cele zece procente sunt mult, să fim serioși, iar candidatul dreptei pare să aibă soarta pecetluită, însă modul în care acesta va reuși să se comunice în mediul online ar putea cântări enorm. Deocamdată, lucrurile sunt catastrofale: echipa de campanie a lui Iohannis e depășită de situație, iar fostul primar al Sibiului pare nesigur pe el și extrem de repetitiv în ideile exprimate. Trebuie schimbat ceva, o știe și el. O știe și Ponta, dar el nu prea are ce face, doar să aștepte și să spere în eventualele erori ale adversarului său.

Se vehiculează opțiunea votului prin corespondență în cazul românilor din diaspora. Nu cred că această variantă ar schimba decisiv cursul alegerilor din turul al doilea. În schimb, să facem un exercițiu de imaginație: ce spuneți dacă am avea posibilitatea de a vota online? Da, inserare CNP, link trimis pe email-ul cu care utilizatorul se înregistrează pentru autentificare și înregistrarea datelor pe un calculator și în secțiile de votare, să evităm eventualele încercări de fraudare. Vă garantez că altfel ar arăta alegerile, indiferent de care tur am vorbi. În acest context, în care cei doi finaliști trebuie să atragă de partea lor electoratul din mediul acesta, se mai lovesc de un aspect: mecanismele defulării. Faptul că tinerii cu smartphone-uri au înregistrat evenimentele de la Indignados din Spania a fost mai relevant decât evenimentele însele. A contat cum a arătat evenimentul, nu cum s-a întâmplat. Drumul din online în offline e anevoios, iar un simplu like aplicat unei postări poate demotiva utilizatorul să și acționeze faptic, în realitate. El, de fapt, a acționat, el simte că a făcut deja ceva pentru acea cauză.

Al treilea element se centrează pe manipulare și seducție. Îndreptați spre țință, zombie nu se opresc, mărșăluiesc aproape la limita conștienței, asemănători cumva cu somnambulii. Da, somnambulii sunt printre noi și ei votează. Nu vorbesc acum despre publicuri ca zombie, pentru că ele cred în ceva, ci despre cei care se deplasează deconectați de realitatea înconjurătoare, afectați de un soi de transă. Poate că asemănarea ar fi mai potrivită cu hipnotizații sau un mix între somnambuli și hipnotizați. Cine va reuși să-i redirecționeze spre propia cale? Este teribil de dificil să dezombifici o mulțime. Cu un public poți negocia, el este rațional și-și poate urmări interesul de grup, dar cu zombie nu ai cum. Ei o țin pe-a lor. Puterea manipulativă într-un spațiu înțesat de informație, așa cum este cel online, ar putea reprezenta o armă excelentă pentru orice tip de candidat. Să luăm exemplul activității echipei de campanie a lui Barack Obama pe rețelele de socializare. S-a viralizat totul la un asemenea nivel încât mesajele lui Obama au ajuns acolo unde trebuie și cum trebuie. Pentru a-i aduce pe oameni din online în offline, îți trebuie mai mult decât un mesaj cu efect. Trebuie să devii hipnotizator pentru mase, iar ele să se transforme în zombie, somnambuli sau public al tău, de ce nu.

Nu în ultimul rând, vorbim acum despre isterie generală. E firesc să fie agitație, poate fi și ceva productiv în asta. Să ne uităm la forța de mobilizare din ultimele ore pe rețelele și grupurile de socializare. E o nebunie totală ce se întâmplă acolo, share-uri, like-ri, alte like-uri, filmuțele uploadate, imagini, etc. Oamenii se simt uniți de un țel comun, să nu rămână doar acolo așa. Pentru asta, vedeți punctul doi, defularea îi pândește. Încărcarea din următoarele zile să nu fie ceva care să răsufle, iar la vot să meargă tot cei conectați doar offline și hrăniți informațional via exclusiv TV. Desigur, nu doar TV-ul este un element patogen, ci și mediul online cu ale sale specii de viruși. Despre ecologizarea mediilor, într-un psot viitor. În acest sens, isteriile să creeze emulație, ar fi varianta benefică, nu că vreunul dintre cei doi candidați ar reprezenta idealul de președinte pentru vreun popor anume. Desigur, putem opta pentru preferințe bazate pe anumite argumente.

*Text scris cu câteva zile în urmă, înainte de protestele din acest week-end din țară, menit să fie publicat de o platformă. Am ales, într-un final, varianta site-ului meu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s