IAGA, Un pod între culturi. #(in)dialog cu artistul Vlad Căpușan

#hibridmedia/ republicare

Galeria IAGA (International Art Gallery Angels) a apărut relativ recent în peisajul artistic din Cluj-Napoca, însă planurile inițiatorior acestu proiect sunt mari. Spațiul din centrul orașului este unul cochet, bine poziționat, iar ceea ce veți găsi înăuntru dispune de girul unei echipe de profesioniști din Italia. Ideea de a construi un pod între spațiul artistic italian și cel est-european, căci IAGA a țintit nu doar România, ci și Belarusul, s-a materializat relativ rapid, iar primii artiști clujeni au intrat deja în portofoliul galeriei. Revista #hibridmedia i-a prezentat într-un material anterior pe cei mai recenți artiști români care sunt reprezentați de galeria italiană. Acum am stat de vorbă cu Vlad Căpușan, un artist clujean cu veritabile inclinații spre alpinism. Pe parcusul acestui dialog, a avut intervenții care ne-au ajutat mult și Ana Maria Tolomei, galerist și membru alIAGA. Ce a ieșit, vedeți mai jos:

Rareș Iordache: Spune-mi povestea ta cu IAGA, cum ai devenit artist IAGA, cum te-au contactat?

Vlad Căpușan.: În primul rând, prima mea întâlnire cu IAGA a fost întâlnirea cu Alberto (n.red. Perobelli) și cu Walter (n.red. Bonomi) la expoziția UAD de la Expo Transilvania și primul lucru pe care l-am observat a fost deschiderea lor, deschiderea către o piață clujeană, românească și am fost impresionat de felul în care căutau tineri artiști și de profesionalismul lor. Cred că acesta a fost lucrul decisiv care m-a determinat să colaborez cu ei.

 

R.I.: Cum te pliezi conceptual peste ei. Ai o direcție a ta ca artist, ți-ai creat un stil în câmpul artistic. Cum te-au asimilat ei pe tine, cum ți-ai făcut intrarea la ei?

V.C.: Cred că e foarte important pentru un artist să fie reprezentat de o galerie foarte puternică, cu oameni capabili ca Walter, care să caute colecționari și să facă toate lucrurile la un nivel foarte profesionist. E clar că, cel puțin pe piața din Cluj, IAGA e deja un nume și, evident, am fost atras și de, să zic așa, de aspectul expozițional și cum mă va reprezenta.

 

R.I.: Walter (n.red: Walter Bonomi) spunea despre fiecare artist că are un anumit limbaj. Aici, la IAGA, sunt foarte multe limbaje. Cum vezi, pe viitor, evoluția ta în concordanță cu relația pe care o ai cu ei. Te va afecta artistic, îți va schimba ceva din cum anume îți gândea mâna înainte de a poposi aici?

V.C.: Cred că este un mare plus. Pentru mine e extraordinar să lucrez într-un atelier comun pentru că întotdeauna, când ai mulți artiști lângă tine, mai poți fura câte o idee, un mixaj de tehnică și este foarte important. Este foarte important acest lucru pentru toți tinerii artiști implicați în proiectul IAGA. Cred că putem realiza împreună un curent, un momentum pentru Cluj în lumea artistică contemporană. La urma urmei, cred că asta vrea și IAGA, să înceapă un nou moment artistic.

 

R.I.: Poate acest moment artistic să infecteze întreaga cultură clujeană. UAD-ul scoate anual un număr mare de artiști. Crezi că IAGA poate să creeze în jurul ei emulație?

V.C.: Categoric. Și multă motivație, de asemenea. Mă gândesc la tinerii artiști care termină facultatea. E mare onoare și o chestie extraordinară să știi că poți, după anul trei de facultate, să lucrezi cu o galerii, să fii reprezentat și, în același timp, să cunoști colecționari, să ai parte de un spațiu expozițional și să fii reprezentant nu atât național, cât internațional. Cum spunea și Walter, se construiește acel pod între zona vestică și cea estică a Europei. Până la urmă, acesta este pasul pe care orice artist clujean și-l dorește să-l facă: pasul spre Vest.

 

R.I.: IAGA pune mult accentul pe management. Într-un oraș ca și Clujul este necesar să pui umărul la vizibilitatea proiectelor tale, adică să faci vizibil ceea ce creezi. Cum crezi că vă veți descurca aici. Nu sunt extrem de multe reviste de specialitate sau website-uri axate pe artă exclusiv în România.

V.C.: Aici este, în primul rând, rolul celor de la IAGA, al galeriștilor. Ei duc munca grea de a făsi colecționari și oameni care vor să investească în artă. Când începi să lucrezi cu un colecționar, este deja un întreg drum.


Ana Maria Tolomei:
IAGA a apărut deja la târguri internaționale, în reviste precum ArtAct, a doua revistă din Italia, precum și la televiziuni și pe alte canale media, nu doar din România.

 

R.I.: Cu ce opere a venit Vlad la IAGA, ce portofoliu are artistul Vlad Căpușan la IAGA. El expune la IAGA sau expune și la IAGA, căci este o diferență destul de consistentă?

tolomei ana maria

Ana Maria Tolomei: Vlad este reprezentat de IAGA, dar nu este constrâns sau legat de noi exclusiv. El poate avea proiecte și cu alte galerii, altele decât cele pentru care îl reprezentăm deja. IAGA îl reprezintă pe Vlad ca artistul ei.

 

 

 

 

R.I.: Vlad, Cum stai acum cu productivitatea?

V.C.: Orice discuție pe care o ai cu un galerist sau cu oameni din acest câmp te motivează. Încerc să găsesc noi concepte, sunt motivat și doresc să aduc noi proiecte. Deocamdată nu am expus, căci sistemul de expunere la IAGA este unul prin rotație, urmează să o fac.

 

Vlad Căpușan este un alpinist și artist plastic român, considerat unul dintre cei mai proeminenți tineri alpiniști români (Wiipedia). A absolvit Universitatea de Artă și Design, secția pictură, în 2012. Vlad Căpușan are deja un portofoliu de opere expuse în galerii din România.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s