#Nu-contează-cine, contagiunea cu prizarea #JeSuisCharlie

Adevărul

#JeSuisCharlie, un mesaj contagios răspândit într-un interval de câteva ore de la evenimentele triste care au avut loc în Franţa. Nu vă voi spune ce reprezintă satira, nici ce efecte sau însemnătate au evenimentele petrecute în Paris, sunt destui specialişti care să o facă, dacă nu cumva au şi făcut-o deja. De asemenea, vă spun din start că nu sunt un consumator de satiră, pentru a lămuri din capul locului chestiunea aceasta. Voi observa evenimentele dintr-o altă perspectivă, aceea a unei meditaţii în afara ciclului acţiune – reacţiune. Mi-a plăcut mult remarca unui artist francez de pe contul său de socializare: toată lumea aştepta asta, această situare diadică acţiune – reacţiune, evitând reflecţia. Deci, să reflectăm şi dincolo de actele propriu-zise.

 Este extrem de interesant de urmărit cum anume s-a viralizat în spaţiul online participarea la#JeSuisCharlie. Desigur, din online s-a ajuns în offline prin marşurile care au avut loc în mai multe oraşe europene.

Mesajul a început să fie răspândit la puţin timp după tragicul eveniment şi a devenit extrem de contagios, s-a transformat într-un timp record într-un adevărat mini-fenomen online.#JeSuisCharlie s-a contruit. Twitter-ul şi Facebook-ul au fost invadate de mii de like-uri şi share-uri prin intermediul cărora oamenii au dorit să participe. Se ştie deja de ceva timp că user-ul din online nu este un spectator, ci un element activ, un participator, un (v)user, de fapt. Anonimizarea pentru participarea la act nu este ceva nou, s-a făcut de multă vreme în artă: grupuri de indivizi participând offline la acelaşi performance sub cupola anonimatului. Cine eşti nu contează, contează participarea la eveniment, iar persoana ta, avatarul tău, a dispărut enigmatic în eveniment. Acest #JeSuisCharlienu a fost despre Charlie Hebdo într-un mod exclusiv, ci a reprezentat, cumva, o reconstrucţie identitară a lui Charlie prin participarea fiecărui user. Noi toţi suntem Charlie, am văzut la un utilizator pe contul său social media, iar răspunsul vine prin marketingul imediat aplicat post-evenimente. Este, poate, şi un răspuns dat Elsei Wolinski, căci foaia albă de pe biroul tatălui său trebuie completată, nu trebuie să rămână astfel. Deci, share şi like pentru a fi Charlie, iar săptămâna viitoare publicaţia va fi scoasă într-un milion de exemplare. Tu fiind Charlie ai participat la acest număr, iar asta te face public, cel puţin termporar, al revistei. Poate vei şi cumpăra un număr. Pe anumite canale online se vând deja numere mai vechi la preţuri exorbitante. La Tribune a publicat mai multe imagini marca Charlie Hebdo cu titlul Ils sont morts pour ca! #JeSuisCharlie. E un delir, o contagiune în masă reconstructivă. #JeSuisCharlie se prizează. Practic, Charlie are un nou public, unul foarte numeros care nu auzise mare lucru, în unele cazuri nimic, despre această publicaţie satirică din Paris. Politicul s-a imersat şi el în această mişcare, iar Marine La Pen aştepta să fie invitată la marşul de la Paris, uitând că nu e pe bază de Invite, ci de Like & Share. #JeSuisCharlie se contruieşte încă.
 

 

 

 

 

[wpsocialite]

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: