Un #hibrid artistic realizat la Cluj de IAGA. Un interviu cu Walter Bonomi

#hibridmedia/ republicare

Pornită din punctul de a nu fi doar o galerie de artă, IAGA (International Art Gallery Angels) se metamorfozează constant, pe măsură ce căutările sale împlinesc dezideratul unui metalimbaj al unui grup deschis de Qartiști. Fiecare dintre aceștia va ajusta într-un fel anume această devenire, cu toate că grupul IAGA își cunoaște foarte bine propriul obiect și obiectiv artistic. Ca pod – punte de conexiune între Italia și estul Europei, IAGA își dorește să-și structureze un portofoliu complet de artiști pe care să-i reprezinte. Îndrăzneață inițiativă, dar dacă stau și mă gândesc bine la faptul că însuși Walter mi-a pronunțat de câteva ori cuvântul curaj în interviu, atunci pot înțelege mecanismul. Mai mult decât atât, oamenii din team-ul IAGA sunt conștienți de realități, căci pun și elementul financiar alături de dorința lor de a identifica calitatea și a o vizibiliza. Totul este amestecat cu managementul operelor artistice văzute din perspectiva unor proiecte cu bătaie lungă. Acesta este mixul pe care vrea IAGA să-l ofere: metalimbajul IAGA  – limbaj artistic individual mixat cu alte limbaje, talent artistic și inteligența de a transpune totul în produs artistic, curajul de a promova și expune tineri artiști din noul val, elementul economic – vânzarea de opere. De aceea, voi intitula IAGA drept un #hibrid.

Mai jos aveți dialogul cu Walter Bonomi.

Rareș Iordache: Care este concepul IAGA, spuneți-mi câte ceva despre intențiile voastre, despre ce anume doriți să faceți la Cluj? Ce aduce IAGA nou din punct de veere conceptual, ca și spațiu galeristic și ca și mediu de dialog artistic?

bonomiWalter Bonomi: De ce o galerie ca și IAGA în Cluj? Este o chestiune foarte simplă. Totuși, totul se naște din pasiunea pentru artă. Suntem patru în echipă, Alberto Berobelli, care este directorul galeriei, un colecționar de artă faimos deja în Italia și om de afaceri. Cunoștea mediul și ambientul culturii române, în mod special din Cluj, era deja aici de aproximativ zece ani. Ilaria Bignotti, curatoare și critic de artă în Italia, Ana Maria Tolomei, specializată în conservare-restaurare de frescă – obiecte de artă și ajută în activitatea și managementul galeriei, Walter Bonomi, subsemnatul, care se ocupă de managementul galeriei, de cercetarea artiștilor și a limbajului artistic în Cluj-Napoca. Am, de asemenea, un rol și de curator. Punctul de naștere se află în Cluj-Napoca și am vrut să concepem un pod între cultura italiană și cea din estul Europei, din România, în mod special. De aici s-a pornit și în privința alegerii artiștilor, nu doar italieni, ci și italieni. Am vrut să identificăm artiști cu preocupări cât mai diverse și să-i legăm printr-un pod, chiar dacă discursul nostru este unul extrem de divers. Este vorba și despre o confruntare între tinerii artiști cu limbajele lor diverse. Am pornit deja pe această idee, de la fotografie la pop-art sau la Francesca Pascuali. Iată, galeria oferă deja un spațiu divers. Francesca este unul dintre artiștii cunoscuți internațional, nu doar în Italia. Are expoziții la Londra, în Hong-Kong, are deja un grup de colecționari care îi achiziționează constant operele. Punctul important de plecare este un mix de limbaje artistice, de a crea un mix artistic. Lucrăm constant la prelucrarea portofoliului nostru. Persoanele selecționate trebuie să aibă cercetare conceptuală și lucrări de calitate. Am deschis din 31 mai, suntem destul de tineri ca și galerie. Vrem să avem conexiuni și în oraș pentru colaborări și pentru a duce mai departe calitate proiectelor noastre viitoare. Am început să colaborăm deja cu UAD, cu domnul Sbârciu, cu Teatrul Maghiar, cu Muzeul de Artă.

 

R.I.: Este vorba despre un pod transgresiv, un metalimbaj despre limbajele individuale ale artiștilor IAGA? Să gândim astfel ideea voastră?

W.B.: Acesta este mobilul, da. Prin aceasta încercăm să ne creăm propriul concept. Aceasta este ideea noastră fundamentală. De asemenea, unul dintre obiectivele galeriei este și comerțul, asta pentru a putea și supraviețui. Nu puteam exclude sub nicio formă acest aspect. Ideea noastră principală pentru a reprezenta artiștii la nivel internațional este să identificăm calitatea și curajul de investi în ceva ce, până acum, nu s-a făcut din păcate. Un alt obiectiv principal este dat de proiectele cu artiștii locali precum cei clujeni selecționați până acum.

 

R.I.: Ok, dar într-o piață artistică atât de relativizată și afectată de spectrele de ordin financiar, cum anume vă regăsiți, cum anume vă propuneți să rezistați, deși nu cred că acesta este cel mai fericit termen ales?

W.B.: Nu ne oprim la ceea ce ar putea da satisfacă economic sau ochiul tuturor privitorilor. Nu e de ajuns doar să cercetăm și atât, trebuie să ducem mai departe căutarea artistișilor. Când am cunoscut-o pe Francesca Pascuali, era o artistă necunoscută, însă, treptat, prin proiecte și conexiuni, a reușit să se poziționeze pe harta internațională artistică. Este o mare diferență între market, valoare și artă. Este nevoie de management pentru a construi un tot unitar și a ajuns la un anumit succes. Altfel, există riscul de a diminua calitatea operei artistului respectiv. Este nevoie de curajul de a suprinde și promova artistul, iar acesta, din urmă, trebuie să dispună de inteligența necesară să pună în operă întreaga să proiecție ideatică. Pentru noi este foarte important să oferim unui artist șansa devenirii vizibil. Încercăm să demarcăm foarte clar linia calității artistice, fără a pune în prim plan chestiunea financiară sau satisfacția tuturor celor care privesc spre opera artistică. Spectrul vizibilității se extinde la nivel internațional, căci, alături de Cluj, planurile noastre includ o galerie la Minsk, în Belarus, prin care să conexăm la această rețea nord și nord-estul rus. Astfel, vom avea șansa colectării și identificării de artiști cu potențial și în zone din Ucraina, Republica Moldova și, sperăm noi, și în alte zone.

 

iaga

R.I.: Cum ați văzut Clujul, arta și cultura de aici? V-a atras atenția ceva anume în mod special?

W.B.: Nu vrem că căutăm decât acolo unde persoanele nu vor să fie altceva decât sunt. Ne regăsim în sinceritate în lucrări și în realitate. Ceea ce am văzut aici, la Cluj, este talent din punct de vedere tehnic, dar nu este de ajuns. Este nevoie și de o integrare conceptuală a unei viziuni asupra lumii. De exemplu, Vlad Căpușan dispune de aceasta, alături de o serie întreagă de alte elemente care-l pun pe artist într-un curent european. Nu este important doar talentul artistic.

 

R.I.: Și cum rămâne cu emoția?

W.B.: Emoția este simplu și permanent vizibilă în frumusețe, de fapt. Este încarnată acolo.

 

R.I.: Care sunt planurile și proiectele din viitorul apropiat al IAGA?

W.B: Galeria își propune niște obiective și avem deja programate anumite evenimente. Ne stabilim deja pe anul viitor anumite participări la târguri internaționale. De asemenea, o să începem din august o expoziție în colaborare cu domnul Sbârciu. Ulterior, îi vom avea ca invitați pe doi artiști italieni – Francesco Arecco și Marco La Rosa, iar în noiembrie – decembrie ne ocupă deja de oferirea unui performance inedit.

 

Walter Bonomi este managerul Galeriei IAGA de la Cluj, curator și omul care se ocupă de toată partea legată de identificarea tinerilor artiști.

 

*Traducere din italiană realizată cu ajutorul Anei Maria Tolomei. 

Advertisements

One thought on “Un #hibrid artistic realizat la Cluj de IAGA. Un interviu cu Walter Bonomi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s