IAGA/ Cluj Calling Project – artistii clujeni sunt pusi pe harta artistica internationala

Anul trecut am publicat un interviu cu Walter Bonomi in revista #hibridmedia. Am discutat atunci si am inteles care sunt planurile IAGA – International Art Gallery Angels, de ce au ales Clujul, ce vor sa faca mai exact cu artistii clujeni. Ei bine, toate acele lucruri povestite incep sa se vada concret, intrucat oamenii de la IAGA au inceput sa puna in practica exact chestiunile pe care mi le-au marturisit cu putin timp dupa aparitia lor pe piata artistica din Cluj.

Punctul de naștere se află în Cluj-Napoca și am vrut să concepem un pod între cultura italiană și cea din estul Europei, din România, în mod special. De aici s-a pornit și în privința alegerii artiștilor, nu doar italieni, ci și italieni. Am vrut să identificăm artiști cu preocupări cât mai diverse și să-i legăm printr-un pod, chiar dacă discursul nostru este unul extrem de divers. Este vorba și despre o confruntare între tinerii artiști cu limbajele lor diverse.

 

Asta spunea Walter Bonomi anul trecut. Ideea centrala este ca IAGA sa-si construiasca propriul concept artistic in jurul unor tineri artisti clujeni. Desiguri, comertul este o parte integranta a intregului mecanism, iar acest lucru se vede foarte bine din dorinta galeriei de a-si promova artistii. Cluj Calling Project deschide publicului un catalog de artisti locali, dar care vor ajunge nu peste multa vreme sa expuna in Italia. Ca atare, sambata, 7 februarie, a fost vernisajul acestei expozitii, eveniment gazduit la sediul galeriei IAGA si curatoriat de Ilaria Bignotti, acompaniata discret de Walter Bonomi. Oamenii din centrul atentiei au fost: Bianca Brisan, Vlad Capusan, Andrei Ciurdarescu, Sabina Dragomir, Elena Ilas, Florin Marin, Alexandra Muresan. Dincolo de tematica sau tematici, dincolo de intentia de inchegare a unui grup, ceea ce mi-a atras atentia in mod distinct au fost planurile anuntate de IAGA: toti cei care au expus la Cluj acum, in aceeasi formula, vor expune si in Italia, in spatiile galeriei Arteatro, Fundatia Teatro San Domenico in Crema in data de 21 martie 2015. Ca atare, IAGA incepe se lucreze la acea anuntata punte prin intermediul careia tinerii artisti clujeni pot accede la spatiile galeristice europene, cu precadere cele italiene. Este ceva exceptional. Am vazut ca in Cluj se produce arta, sa lasam neanalizata aceasta expresie, ca nu exista suficiente spatii de expunere pentru ca, evident, este costisitor sa mentii unul de genul acesta fara un plan mai mare de bataie, ca artistii clujeni ofera acestui oras sansa de a se pune pe anumite harti. In tot acest context, demersul IAGA nu doar ca este binevenit, este si salvator – promotor din multe puncte de vedere. Puntea est-spre-vest incepe sa devina operationabila. Ce se cauta?

Nu vrem că căutăm decât acolo unde persoanele nu vor să fie altceva decât sunt. Ne regăsim în sinceritate în lucrări și în realitate. Ceea ce am văzut aici, la Cluj, este talent din punct de vedere tehnic, dar nu este de ajuns/ Walter Bonomi

Dar sa nu va amagesc prea mult cu vorba, va prezint mai jos artistii care au expus, conform informatiilor primite de la organizatori, si va atasez cateva imagini de la eveniment.

De la pictura rafinat-poetică a Sabinei Dragomir, care abordează metamorfoza propriului corp prin fotografierea în apă, iar pe urmă transpunerea pe pânză în alb şi negru cu o mare eleganță, la idea uter-coconului, abordată de Bianca Brişan, fotografiind persoane învăluite în țesături, pentru a le reda în cele din urmă prin pictură, în opere tensionate datorită traumei apariției.
Elena Ilaş abordează problema identității prin sculpturi experimentale, fluide, în continuă schimbare; portretul, ca tematică, se alătură negării imediate, destinat să dezvăluie aspecte ascunse, al ego-ului artistei în raport cu istoria individuală şi colectivă.
Florin Marin studiază relația dintre tradiție şi inovație, investigând evenimentele epice specifice țării, printr-o sculptură narativă de o mare valoare. Vlad Căpuşan se exprimă printr-o pictură violentă, încărcată emotional şi plină de sugestii, la cel mai înalt nivel; operele lui Căpuşan sunt colaje urbane şi vizuni îndepărtate, unde omul este într-o stare perpetuă de tranziție şi provocare față de dorință şi tulburare.
Andrei Ciurdărescu adună amprente,dovezi ale prezenței omului în lume, atent investigator al locurilor şi al spațiilor încărcate de semne, amprente, simboluri, precum scenariul unei poveşti: operele sale, de la un negru profund, la culori calde şi expresive, compun un album urban de o mare intensitate.
Alexandra Mureşan dezvoltă o cercetare artistică fascinantă, experimentând cu ajutorul unei tehnici vechi şi valoroase, cea a sticlei. Tânăra artistă lucrează cu sticla, folosind drept suport o plasă din metal, reînnoind această tehnica, demonstrându-i modernitatea. Dezvolta astfel un limbaj personal şi recognoscibil, prin formele sticloase şi lucrările de germinație, unde natura devine un artificiu şi vice versa, într-un Panta Rei de o frumusețe surprinzătoare.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s