How to Turn Code into Art sau despre simple manipulari

Curatorul Aram Bartholl împinge limitele percepției mediatice, printând frânturi de coduri informatice și expunându-le într-o minigalerie, toate fiind înrămate precum tablourile tradiționale. Proiectul lui Bartholl se intitulează: „Cum să transformi Codul în Artă[1] ”, și expune maniera simplă, în aparență, de a manipula codurile pentru ca ele să devină produse artistice.


De fapt, ceea ce face Bartholl este rezultatul unui set de tactici aplicate pentru ca produsele finite să devină virale, riscând totul pe faptul că similarea nu este mimetică, ci simbolică. Curatorul se folosește, în primul rând, de statutul său pentru a pune în practică ideea întregului proiect: relația cu galeria, posibilitatea prezentării conceptuale și distribuirea în spațiul online, adică frânturi de marketing viral. Mai apoi, procedeul prin care popularizează proiectul este relativizarea sa în ochii utilizatorilor, în așa manieră încât pare facil oricui. Oricine poate face artă, iar Bartholl nu se sfiește să lanseze acest îndemn. Nu în ultimul rând, trebuie să menținez obiectul ales pentru a fi transformat într-unul artistic: codurile, orice fel de coduri, însă ele trebuie să fie selectate după un criteriu minimal: estetic[2] . Dacă inițial, în anii ’90, asocierile erau realizate având la bază criteriul creativității existente în interiorul conceperii și scrierii codurilor (unul asemănător unui act creator artistic), acum are loc o “transfigurare a locului comun[3] ”. Ceea ce impune codul ca și posibil obiect artistic este transfigurarea sa în obiect sau fenomen viral fie pentru mase, fie pentru elementele relevante pentru indexarea unui obiect pe piața artistică (muzee, colecționari sau curator/ istorici de artă).

Exemplul lui Bartholl este mai curând un exponat al new media, decât al net.art, datorită faptului că rezonează mai mult cu tacticile de mixare și hibridizare din sfera artei new media. O diferență majoră este și apelul la elementul economic.

[1] În original: “How to Turn Code into Art” . Caracteristici: ediție: 3 + 1 AP, dimensiuni: 87 x 65 mm, HD video 720p, 5:05 minute

[2] Bartholl îndeamnă la alegerea unor coduri “drăguțe” pentru a fi printate și expuse într-o galerie.

[3] Fac aici trimitere la lucrarea recentă a lui Arthur C. Danto, “Transfigurarea locului comun”, 2012, Editura Idea, Cluj-Napoca.

Sursa FOTO

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s