Pe-un picior de plai, pe-o gura de rai – Maraton Apuseni

Pe-un picior de plai,
Pe-o gura de rai,
Iată vin în cale,
Se cobor la vale,
Mii de-alergători,
Fete și feciori,
Zburdă-n Apuseni.

Cam acesta este sentimentul care mă încearcă la o zi după terminarea Maratonului Apuseni, proba semi-maraton. A fost o experiență fantastică, cu toate neajunsurile și încercările ei, căci au fost pentru mine. O alergare montană nu se compară cu nimic, e unică în toate felurile ei. Sigur, trebuie să vă avertizez, e mai complicat aici, corpul vă este supus unor încercări mai mari decât în cazul alergărilor pe plat. Tot efortul merită, în mod special pentru aerul pe care-l respiri, zonele pe care le traversezi și vezi în depărtare, râurile pe care le treci fără pod sau podeț, pădurile prin care treci și tot tacâmul.
Maraton Apuseni 2015
Am tras și niște concluzii după ce am ajuns la final cu amândoi genunchii praf, posibil întindere tendon. Vi le împărtășesc, în mod special pentru că sunt un novice în așa ceva, Maraton Apuseni fiind prima mea competiție de acest profil.
În primul rând, să nu te înhami la o astfel de competiție dacă nu ești 100% refăcut după o accidentare la o altă competiție sau tură de alergare. E o regulă pe care nu o voi mai încălca ever. Eu am avut întindere tendon genunchiul drept. Au fost trei săptămâni de recuperare, insuficiente, reluarea alergărilor cu dureri după 5-6 km. Ca atare, m-am prezentat la Maraton Apuseni cu genunchiul drept complet pregătit pentru orice: genunchieră, pansamente anti-inflamatorii și anti-durere deja aplicate din start. Protejându-mi acest picior pe alergare, am forțat stângul, care mi-a cedat pe o coborâre, tot în zona tendonului. Primii aprox 12-13 km, fără probleme. De acolo, în mod special din zona în care mai aveam vreo 7-8 km până la final, nu am mai avut niciun picior întreg 🙂 Deci, urmați regula.
A doua regulă: după ce te-ai refăcut complet, începe pregătirea într-un mod cât se poate de rațional. Lucrează-ți și întărește-ți, în primul rând, părțile corpului la care ai sesizat anumite sensibilități. Ai probleme cu articulațiile sau cu genunchii, încearcă să-ți lucrezi constant acele părți, întrucât doar așa vei putea evita eventualele probleme într-o cursă.
A treia regulă: aleargă în ritmul tău, mai ales dacă ești la început, nu alterna ruperile de ritm/ forțările cu mișcarea la pas sau chiar opririle. Vei vedea că dacă îți stabilești un ritm al tău de alergare, vei avea mai multe foloase pentru alergarea din plăcere.
A patra regulă, în mod special pentru începători: alergați din plăcere, faceți ca alergarea voastră să devină așa ceva. Sigur, pentru asta trebuie să vă și pregătiți corpul, în așa manieră încât el să vă ajute să nu vă chinuiți.
Maraton Apuseni 2015
O ultimă regulă din acest set este: oprește-te și ajută-i pe cei pe care-i vezi în suferință pe traseu, ți se poate întâmpla și ție, mai ales pe munte. Eu am făcut-o chiar la Maraton Apuseni. Îmi pierdusem deja ambii genunchi, iar în fața mea un alt alergător avea probleme vizibile la gambă. Evident că m-am oprit și sper ca și pansamentul meu anti-durere să-l fi ajutat să treacă linia de sosire. A ajuns înaintea mea și-l felicit pentru dorința de a continua și a nu abandona.

Organizarea a fost impecabilă, volutantarii – magistrali. Dat fiind faptul că eram în munți, m-am așteptat să-i văd foarte rar, dar nu, ei au fost acolo, traseul a fost foarte bine semnalizat. Practic, era imposibil să te pierzi sau să rătăcești poteca. Deci, un mare bravo tuturor celor implicați.
La minusuri, fără conexiune cu organizatorii Maraton Apuseni: foarte multă mizerie în stațiune și un acces auto deplorabil la aceasta. Dacă nu mă înșel, Stațiunea Muntele Băișorii este singura stațiune montană de acest calibru a județului Cluj. Hai serios, Consiliul Județean atât poate face? Adică, drumul e o bătaie de joc, dar ne avertizează de jos din sat: drum afectat de calamități naturale Prin asta s-au scos. Adică, drumul e plin de gropi tocmai de asta. He-he, nu e ok, stațiunea asta ar trebui să fie o bijuterie a județului Cluj. Bine, lucrurile nu stau mai bine nici pe partea cealaltă, zona Beliș- Mărișel. Dar, despre toate aceastea vă voi vorbi într-un post special.
Până atunci, vă las în compania pozelor de pe traseu.
Maraton Apuseni 2015

Maraton Apuseni 2015

Maraton Apuseni 2015

Maraton Apuseni 2015

pe ultimii 3 km

2 thoughts on “Pe-un picior de plai, pe-o gura de rai – Maraton Apuseni

  1. Save the date pentru la anul 28 mai 2016. Ne bucuram ca ti-a placut si pana la urma voluntarii sunt spiritul maratonului.

  2. Done. Am facut deja din Maraton Apuseni un eveniment de suflet, mi-a devenit drag din toate punctele de vedere, cu atat mai mult cu cat a fost o premiera in privinta participarii mele la o astfel de competitie. Si da, din nou, un mare bravo voluntarilor, niste oameni extraordinari

Leave a Reply

