Somnambulism fara substanta

1951 a fost anul care a zdruncinat puternic istoria târguşorului francez Saint-Pont-Esprit. O serie de întâmplări hilare au stârnit tot felul de controverse.

Cam câte păreri, tot atâtea cauze. Se vorbea despre celebra deja le pain maudit, adică pâinea blestemată, despre LSD sau despre condiţiile în care era depozitat grâul. Toată lumea încerca să afle de ce oamenii jucau un joc periculos al nebuniei. Unii vedeau tigrii, alţii aveau alte halucinaţii, ajungând inclusiv la sinucidere. H. P. Albarelli a oferit câteva ipoteze desprinse parcă din teoria conspiraţionistă în cartea sa: A Terrible Mistake: The Murder of Franck Olson and the CIA’s Secret Cold War Experiments (vezi: Istorie virală: Contagiunea cu substanţă de la Pont-Saint-Esprit, Revista Fictiuni ).
Acolo a fost substanță, dar vă spun că mecanismul funcționează la nivelul mulțimilor din diferite spații, rurale vs urbane – cu diferențele asumate, și fără să existe substanță. Adică, somnambuli sub efectul halucinogen al unor alte tipuri de substanțe. Să vă dau doar exemplul mentalităților locului.
Am citit o interesantă explicaţie psihologică care ţintea în mentalul colectiv rural, în surprinderea anumitor elemente generale.
V-aţi întreba de ce Saint-Point şi care ar fi legătura? Da, orăşelul francez este un exemplu de funcţionare a unor mase dopate cu substanţe halucinogene. LSD-ul este cauza primă a comportamentelor oamenilor din micuţa comunitate, acolo a existat o substanţă fizică. Fel și fel de cazuri sesizate scot la iveală cum anume funcţionează masele fără o substanţă propriu-zisă, dacă vreţi. Aceasta trebuie privită într-un sens metaforic, unul care conduce direct în mentalul colectiv din zonele rurale. Din această perspectivă, colectivul este mult mai relevant decât individul, conform psihologului Daniel David.
Satul tradiţional românesc este unul cu o structură gregară şi colectivistă, iar adesea puterea este concentrată la câţiva actori mai reprezentativi. Într-o astfel de structură, individul este periferic, grupul fiind cel care contează, spune psihologul clujean.
Am luat drept exemplu satul românesc, căci Daniel David la el a făcut referire, dar m-aș fi putut îndrepta liniștit înspre zona rurală.
Acesta ar fi primul punct, faptul că gloata de la sat s-a mişcat în tot acest timp mânată de doparea halucinogenă cu mentalitate gregară. Indivizii din masă nu pot vedea dincolo de ea, se confundă cu masa, îşi hrănesc acţiunile prin intermediul ei. Din acest punct de vedere, acest tip de masă poate fi cu mult mai periculoasă decât mulţimea creată ad-hoc. Sociologul Gabriel Tarde făcea o distincţie relevantă între public şi mulţimi. Publicul este cel care se contruieşte mai greu, în jurul unor idei în care fiecare individ component crede cu tărie sau a ajuns să creadă. Mulţimea, în schimb, este impulsivă, acţionează instinctiv, nu este ghidată decât de impulsurile de moment, nu reuşeşte să se exprime raţional asupra unui eveniment anume. Iraţionalitatea mulţimilor s-a transpus de-a lungul timpului în crime odioase, marcate istoric. Susținătorii unei mase nu sunt asamblaţi pe moment, putem spune că sunt publicul unei idei anume, ghidată de mentalitatea rurală, însă păstrează formele de acţiune tipice unei mulţimi. Publicul se disipează mult mai greu decât o mulţime, este nevoie de un adevărat şoc să se întâmple un asemenea lucru. În schimb, mulţimea este relativ uşor de împrăştiat. Componenții sunt somnambuli care mărşăluiesc ghidaţi de spiritul vocilor din minţile lor, fie ele reale sau simbolizate de mentalitatea locului sau ruralului în general. Hipnotismul este pus în conexiune directă cu somnambulismul, iar un exemplu extrem de relevant poate fi dat dintr-ul spațiu rural: experimentul Milgram, să nu vă gândiți la acel experiment. Psihologul arată cum funcționează contagiunile la nivelul unei mase – mulțimi de oameni construită ad-hoc: sunt poziționați pe stradă indivizi care se uită în sus, spre acoperișul unei clădiri. Ei bine, rezultatul este cel așteptat: li se alătură alți indivizi, iar numărul lor este cu atât mai mare cu cât numărul celor plasați inițial este mai mare.
Al doilea punct: cum acţionează un astfel de grup, deși o parte v-am spus-o deja mai sus. În Parisul lui Tarde, o anume tânără este salvată de mulţimea furioasă printr-o replică hilară a unuia dintre componenţii mulţimii. Totul a luat o întorsătură neaşteptată, atenţia mulţimii îndreptându-se spre următorul posibil vinovat. În acelaşi Paris, povesteşte autorul francez în lucrarea Opinia şi mulţimea (Editura Comunicare.ro, 2007, Bucureşti), un bărbat grăbit este ucis de mulţimea care ieşise pe străzi în căutarea unui criminal în serie. Motivul? Graba sa a atras atenţia maselor agitate. Mulţimea agitată aude glasurile unor indivizi şi se lasă trasă într-o parte sau alta, după accentul dramatic căpătat de situaţie. De altfel, o singură voce poate trage după ea întreaga masă de oameni. E atât de simplu pe cât este de greu de acceptat.
Avem în faţă o reţetă a unui adevărat cocktail Molotov: mentalitatea gregară de la sat care conferă unei mulţimi forţa unui public şi impulsivitatea unei mulţimi agitate. Totuși, aceeași mentalite o regăsim și la rural, însă metamorfozată, ușor fardată. Avem și aici un mental colectiv extrem de tare, iar individul este înghițit de el. Cei care fac notă discordantă sunt minoritari, sunt deja adepții unor publicuri care se fac remarcate relativ ușor. Să ţinem minte, un individ este superior mulţimii/ grupului din care face parte. De asemenea, să aveți grijă la ce anume faceți în momentul în care vă aflați într-o mulțime sau când faceți parte dintr-un public, s-ar putea să nu fiți 100% voi înșivă.

Advertisements

One thought on “Somnambulism fara substanta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: